Boksen voor beginners: 3 tips

boksen

Boksen is echt een heerlijke sport. Een prachtige combinatie van cardio en kracht, maar ook mentaal een uitlaatklep. Heb je nog nooit eerder gebokst, maar trekt deze sport jou wel? Dan wordt het tijd om de woorden in daden om te zetten en een proefles te nemen. Wie weet is deze sport jou op het lijf geschreven. Maar voordat je de bokshandschoenen oppakt een aantal tips voor boksen voor beginners. Twijfel je over boksen, maar wil je sowieso een sport samen doen met je vriend? Goed plan, want samen is het leuker en kun je elkaar motiveren! Lees hier over andere sporten die je samen met je vriend kunt doen.

Tip 1: Begin met een proefles

Zoals bij elke sport is het ook met boksen fijn om eens te beginnen met een proefles of twee. Je weet pas echt of een sport voor jou is als je het letterlijk gevoeld hebt. Onthoud wel: je zult de eerste keer niet heel goed zijn, en dat is hartstikke normaal. Jouw spieren moeten namelijk nog een geheugen opbouwen. Als jij een paar keer de combinatie links – rechts – linker hoek – rechter opstoot hebt gedaan, kun je hem na verloop van tijd doen zonder er echt over na te denken. Met een proefles ontdek je de sport, de groep en de trainer. 

Tip 2: schaf zelf bandage en handschoenen aan

Meteen je eigen spullen aanschaffen voor een nieuwe sport kan vaak een euvel zijn. Je wilt niet meteen veel geld uitgeven als je niet weet of dit een sport is die je maanden – of jaren – gaat volhouden. Toch willen we adviseren om zelf vast bandage en handschoenen aan te schaffen. De bandage doe je om je handen en polsen, onder je handschoenen ter versteviging. Zo kun je lekker een potje slaan, zonder dat je een grote kans hebt op blessures. Veiligheid gaat immers boven alles. Vaak heeft een boksschool wel handschoenen, maar een eigen setje hebben is toch net wat frisser.

Tip 3: laat je spullen luchten

Als jij je lekker in het zweet hebt gewerkt tijdens een boksles gaat dat zweet ook in je handschoenen en bandage zitten. Gooi ze dus niet gewoon in je tas om ze vervolgens tot de volgende keer boksen daar te laten liggen. Hang je bandage uit en was ze een keer in de week. De handschoenen kun je met de vuisten op de grond zetten. Zorg er wel even voor dat het klittenband bij de polsen los zijn, zodat de binnenkant kan luchten.